Kwekers Corné Houtepen en Erik Gommers werden geconfronteerd met een cyberaanval op de computer van hun bedrijf. Bij Corné had dat gevolgen voor het interne logistieke- en teeltsysteem van zijn potplantenbedrijf. Erik gooide zijn computer weg. Beide ondernemers delelden hun verhaal via Interpolis vooral om collega ondernemers te waarschuwen.
“Bij iedere map zat een tekstbestandje waarin stond dat ik gehackt was”
Het is juli 2018 als potplantenkweker Corné Houtepen op zijn kantoor achter de computer schuift. De computer is langzaam en Corné besluit opnieuw op te starten. Vanaf dat moment volgt er een lange reeks foutmeldingen. Corné kan niet meer bij zijn bestanden. Alles is versleuteld. Bij iedere map zit een klein tekstbestandje waarin staat dat hij gehackt is. Om weer toegang te krijgen tot zijn bestanden, moet hij bitcoins betalen. “Er gaat dan van alles door je heen. De internet verbinding verbreken door de kabel uit het modem te trekken was het eerste wat in mij opkwam. Dan stopt dat in ieder geval”.
“Alles geïnfecteerd, back-up niet op orde en de leverancier van mijn programma failliet”
De computer van Corné is aangesloten op een server. Corné doet er alles mee. De back-up die iedere nacht draait op een externe harde schijf is ook gehackt. De externe harde schijf is verbonden met de computer. “Je komt er ook achter dat je beveiligingssysteem van back-ups niet waterdicht is. Op de server draait onder andere het totale logistieke managementsysteem van de kwekerij. Met dit programma kunnen we iedere verplaatsing, elk plantje dat gesorteerd wordt, besturen. Alle configuratiebestanden om op te starten zijn aangetast en versleuteld. En de leverancier van dit programma was failliet!”. Zijn externe systeembeheerder kon helaas bijna niets redden.
“En dat is dan het moment dat je het heel benauwd gaat krijgen”
Zijn bedrijf viel nog niet stil, maar het hing wel aan een zijden draadje. Corné: “Omdat we de configuratiebestanden door de cyberaanval kwijt waren, moesten we – via de curator van de leverancier van het programma- de broncode van het programma opnieuw kopen. Dat was best een spannende tijd, want bij een stroomstoring of opnieuw opstarten zouden we die besturing en de vastgelegde gegevens kwijt zijn. De registratie van stekje, opgepotte partijen, alle verplaatsingen, cameralijnen en de output van brieven. Ongemerkt wordt er in het bedrijf veel vastgelegd wat belangrijk is. De realisatie van de aankoop van die broncode duurde 4 maanden. Zo lang moest het programma dus blijven draaien zonder uit te vallen. Spannend, maar dat is gelukkig goed gekomen”.
Toch is Corné veel registraties en bestanden van toegevoegde waarde kwijt geraakt. “Je komt erachter dat je veel meer kwijt bent dan je denkt. Maanden later kom je er achter dat je bepaalde bestanden niet meer hebt. Ook productfoto’s en andere zaken die je vastlegt zijn weg”. Het gevolg daarvan is bijvoorbeeld dat Corné een subsidie traject rondom onderzoek en ontwikkeling stil legt. Corné: “Je moet daarvoor foto’s leveren, rapportages schrijven. Je mist bewijslast”.
Lees verder op de website van Interpolis over hun klantverhaal.